a metamorphoses story

Big Kahuna Day

Blev ju inbjuden på vad man skulle kunna kalla för en KahunaDay på is i veckan. En ren och skär överaskning, måste jag säga.

Denna ansamling BigKahunas är trevliga, intressanta och dråpligt festliga. Ingen som helst likhet med majoriteten av våra Kahunas då.

Det visade sig att vi skulle ut på bland annat Ice Yachting [om jag skulle ta ner näsan ur vädret så kan jag också kalla det för Ice Sailing]. Förhållandena var inte de mest gynnsamma, men vi fick in en del segling. Kan inte nog rekommendera detta utmärkta vinternöje! Fantastiskt…

Ice Sailing anno 1910. Min mobilkamera hackade tänder när denna bild togs. Behöver jag påpeka att det är en gammal bild? Fångar dock andemeningen.
En lite nyare bild. Don’t get too excited. Fortfarande inte från vår expedition. Fråga: skulle jag lägga upp bilder på ”BigKahunaDay” som man kan identifiera? Gissa både en och två gånger.

Och dagen är fortfarande inte till ända; nu efter vår sista stint med långfärdsskridskor skall vi få i oss ordentligt med mat någonstans vid en punkt som hägrar vid horisonten. Ungefär. Det finns ingen skönare känsla än att sätta sig i en stadig, varm bil efter en heldag med vinteraktiviteter och ett hejdundrande sällskap! Underbara människor, riktigt intressanta idéer. Anser fortfarande att det är fullkomligt sanslöst att detta kom ut av min infantila lekstuga på Banken

Och ungefär här sade mobilkameran upp sig för dagen. I övrigt en Bruno Liljefors-bild, fast utan de sedvanliga rävarna.

 

Post scriptum: under loppet av en dag har jag nu åkt i både en klassisk Land Rover Defender [gränsar nästan till Chelsea tractor, om den används i stadsbruk i London] och en Porsche Cayenne [tydligen även känd som Lidingö-rullator]. Mitt erkännande; den förra inger en mer genuin outdoorsy-feeling — jolly hockey sticks and I say old boy etc. Den senare gliiider fram — det är mjukt, bekvämt och ombonat, stor risk för att vaggas till sömns. Måste säga att jag är kluven, men den sidan som är mer ”klassiskt”-inriktad njuter nog mer av en lätt skumpande, skogsgrön Land Rover. Bortskämd. Ordentligt!

3 svar

  1. Archibald

    Tänk, vad lite rullande lättja på marmor kan leda till. Föredömligt.

    Alltid mycket inspirerande att höra verkliga idémakare resonera under avspända former.

    Var själv sorgligt nog inte ens medveten om att isarna lagt sig i sådan omfattning redan. Det lät som en trevlig tur.

    13 december, 2010 kl. 14:36

    • O-ja, det finns redan is som håller. På en del ställen tydligen sedan i november! Vi tog dock det säkra för det osäkra.

      Var något olustigt i början. Lyckades tippa… Tydligen en bedrift. Men kan inte annat än att rekommendera ”issegling”, tillsammans med erfarna old hands.

      Entreprenörer av den gamla skolan är helt klart en egen art! Märkligt otvugna, raka typer. Inger hopp. Fler sådana, tack. 😉

      13 december, 2010 kl. 18:40

  2. En mig tidigare närstående man, numera ur tiden, brukade hävda att han citerade Hemingway när han påstod att det finns tre saker en man bör göra under sitt liv. Avla en son, plantera ett träd och segla isjakt.

    13 december, 2010 kl. 20:48

Kommentera

