a metamorphoses story

Adventskalender: 5

Or rolling on a whim, as it were.

På tisdag morgon kl. 05:58 slogs jag av en episk vision av aldrig tidigare skådat slag; att glida runt på Banken i Inlines. Stora ytor av oklanderligt blankpolerad marmor och diverse andra stensorter — perfekt, tyst, himmelsk glid… Som att sväva fram. Dessutom har jag alltid undrat hur det är med inbromsning på dylika ytor. Hur ofta får man chansen till sådant?

Dagens Adventskalender: min tillåtna ‘grej du jour’ blev således att använda Inlines på arbetstid. Inget annat — inga osedvanliga humörskiftningar eller verbala trotsigheter.* Enbart rullandet. Allt annat i normalitet. All very Dalai Lama.

Dagens soundtrack”Sing, Sing, Sing”, The Benny Goodman Orchestra. Till detta i tanken har jag saxat, snurrat, nästan tappat balansen, lounge-glidit runt och allmänt haft kopiösa mängder skoj under arbetsdagen. Ni får skapa er en egen bild.

I likhet med många kvinnliga Excelarksanalytiker och Asså’ba’:are, bytte jag så idag skor på kontoret. Dock inte till klicketiklackar, utan till hjul. Behöver jag säga att denna dag var väldigt aktiv och med få inslag av stillasittande? Måste tillstå att det är väldigt lugnande att långsamt glida fram mellan olika avdelningar samt mellan skrivbord och kopiator-rummet. Helt förträffligt att rulla förbi som en filmeffekt i de delar där s.k. öppet kontorslandskap råder. Möttes av allmänt glada miner, några milt skräckslagna, en del blinkande i tron om att de hade sett fel, samt två Excelarksanalytiker som under ett kort besök till lunchrummet underförstått försökte lägga fram att man (tror jag) inte rullar på banker. I och med att de inte talade klarspråk så slog jag dumsidan till och dagen rullade bokstavligen på. Det är väl bara att säga det rakt ut om man kategoriskt inte får rulla runt. Så att säga.

Hade ett antal klientmöten under dagen, varav två togs an med Inlines. Gör man en snabb utvärdering av profilerna så kan man också dra slutsatsen om det är fullständigt absurt, eller något som blir ett roligt samtalsämne. En omedelbar succé hos entreprenörer kring 50+. Så pass roligt att man är bjuden på en informell sammanslutning med några BigKahunas som skall åka långfärdskridskor. Now that’s what what may call an ice breaker… Mina hyss resulterar i fler positiva utfall än negativa. Kan omöjligen vara god pedagogik.

Och underlaget? Nådde upp till och över förväntningarna! Nu råkar vår byggnad vara så pass väl tilltagen storleksmässigt att vi har ganska stora [välpolerade] ytor till förfogande. Ytor som jag är säker på att ingen hade tänkt skulle nyttjas som jag nyttjade dem idag. —Deras miss! Dock mer än något vanskligt med inbromsningar om man har hög fart [kan inte nog understrykas] — men å andra sidan finns det lite som slår minen på de andra medpassagerarna i hissen när man flyger in med en halvimproviserad piruett. Till mitt försvar kan jag tillägga att jag inte fäktade vilt med armarna, utan lyckades — in a completely casual manner — avsluta rörelsen med att stoppa händerna i byxfickorna, säga hej till närmast stirrande och mäktade med att se så uttråkat frånvarande ut som det fordras i en hiss.

 

* Och det är väl för välan. Snart riskerar man ju att få Patrick Bateman att verka som en välbalanserad svärmorsdröm utan några som helst schizoida tendenser…

7 svar

  1. I would choose you over Bateman any day of the week! Tycker mycket om ditt sätt att visa Luke Rhineharts Tärningspelaren var skåpet ska stå.

    8 december, 2010 kl. 09:26

    • I thank you… I think. Don’t suppose Bateman is much of a choice though 😉

      9 december, 2010 kl. 14:17

      • No, not really. He would make a great Halloween costume though : http://penny-laine.blogspot.com/2010/10/polyvore-play-patrick-bateman-american.html .
        Men Tärningsspelaren som idé är kanske mer känd och jag vidhåller, du gör det bättre!

        9 december, 2010 kl. 14:29

  2. Archibald

    Underbart.

    8 december, 2010 kl. 10:36

  3. Ping: Big Kahuna Day « The Dandy Lion Pages

  4. Upstairs

    Så det var dig jag såg 😉 Trodde jag hade sett fel först.
    Grymt avundsjuk. GRYMT!

    14 december, 2010 kl. 12:48

  5. Ping: Adventskalendern Omnibus « The Dandy Lion Pages

Kommentera

