a metamorphoses story

Avancera på Avanza

Att arbeta i vår typ av bransch och erfara allsköns övertramp hör till vardagen, oavsett arbetsgivare. För min del handlar det om en klassisk svensk Storbank. För en annan, det som gärna vill kallas ”spararnas bank”, [harklar sig] alltså Avanza Bank… De flesta finansvalpar känner till både det ena och det andra om varandras arbetsplatser. Högt som lågt. Våra vetgiriga tentakler och känselspröt söker sig in i de mörkaste av kontorshörn och petar okynnigt de jobbigaste av chefer i nacken.

I inlägget Krona/Klave drogs Avanzas svar på Excelarksanalytiker upp för varning. Det är väldigt förtroendeingivande när en arbetsgivare som påstår sig stå för öppenhet, flexibilitet och ärlighet i själva verket är minst lika goda kålsupare som sina äldre branschkollegor. Idag behagar vi nämligen ge en slutlig stövel åt Avanzas val av chefer, deras oövervakade beteende samt arbetsgivarens förmåga att ständigt ignorera fotfolket, på vilkas axlar verksamheten rent praktiskt vilar.

Kanˆk [k-för ”kul”] — är det verkligen ett motto de kan stå fast vid…?

 

 

Avanzas motsvarighet till Excelarksanalytiker är de tre-fyra personer som har det övergripande ansvaret för golvet — d.v.s. kundtjänsten. Kundtjänsten på Avanza är den enda kanalen för kunder som vill komma i kontakt med denna tunnsnåla organisation, att faktiskt komma i kontakt med dem. Om den slutar fungera, så blir det regelrätt förstoppning. Ursäkta ordvalet.

Avanza plågas av många praktiska och tekniska problem som slår tillbaka mot kunderna både tidsmässigt som monetärt (i synnerhet de som trade:ar). Vem skall dessa i bästa fall lätt förvirrade, frågande kunder — i värsta fall flyförbannade kunder — vända sig till när inte fotfolket är där för att vara Avanzas tålmodiga, hjälpsamma ansikte utåt?

Excelarksanalytikerna? Samma Excelarksanalytiker , låt oss fokusera på ett specifikt exempel och kalla denna för A-K, som ser det som sitt jobb att istället för att rycka in vid telefonerna när det är extrema köer, sitta och bläddra på Aftonbladet Nöje och irriterat skicka ut mail efter mail för att informera kundtjänsmedarbetare som redan sitter i telefon och försöker beta ned kön — att det är kö? Fantastisk slutlednings- och managementförmåga! Jag blir tårögd av de stora uppoffringar och insatser som denne A-K kommer med. Fyra Excelarksanalytiker, men ingen ser det som en del av jobbet att faktiskt göra något — annat än att skicka ut mail för att peka på det uppenbara? ”Det är kö nu!” alt. ”Det är stora köer nu!”, gång på gång, under hela den stressade och redan pressade dagen? Påpekas bör att kundtjänstmedarbetarna redan har tillgång till köstatisktik och samtalslängd… mitt framför näsan, på skärmen.

Denna fanatiskt fantastiska A-K… Hon varnar alla andra som faktiskt arbetar att inte gå på onödiga toapauser [finns sådana?], och absolut inte längre än två minuter. Dundrar om att ingen får gå in på ekonomisidor som di.se, även om det är lunch — trots att hon själv slösurfar på sensationstidningarnas hemsidor och ”förkovrar” sig i senaste kändisnytt, under betald arbetstid [och speciellt när det är ”kö”]. Påstår att alla andra bör göra som henne, vara flexibla — komma tidigt och gå sent; men glömmer bekvämt nämna att hon också tar långluncher och shoppar loss på stan. Går på och på… och på… om hur hon egentligen ville arbeta på ECB, men valde att arbeta på Avanza, för där är arbetet så flexibelt.*

Gränsen för oss valpar går när denna i grunden inkompetenta, komplexsstyrda A-K ser det som sin rätt att helt oförblommerat skälla ut en nyanställd kundtjänsmedarbetare.* Inte för att vederbörande hade gjort något katastrofalt fel. Utan för att denne inte riktigt hade förstått något från utbildningen — som för övrigt Excelarksanalytikerna håller i — och därför arbetade långsammare på en av sina första arbetsdagar. Och att skälla ut och regelrätt hota medarbetare är icke första gången för denna A-K. Och lär heller inte bli den sista.

Om Avanza har lagt ned resurser på att skicka dessa fullkomligt inkompetenta, oärliga lallare på managementkurser, så har de misslyckats kapitalt med sin investering.* Jag tror mig inte ha läst någonstans att ständiga hänvisningar till en för samtliga uppenbar situation under pressade omständigheter någonsin avhjälper problemet. Vad är syftet med fyra Excelarksanalytiker som alla sitter och inte gör något annat än vara en tickande utgiftspost och drar allt vad Employer Branding heter i kloakerna? Jag skulle hemskt gärna vilja få det förklarat för mig.

En sidonot: Det är inte så att Avanza har en gigantisk kundtjänstavdelning som är i skrikande behov av armér av Excelarksanalytiker för att logga dagens händelser och effektivisera kundtjänst. Avdelningen är liten. Väldigt liten. Så liten att hela deras så kallade Private Banking/VIP-avdelning består av en person. Som vid högtryck egentligen är en helt vanlig Kreti/Pleti-handläggare. [Ledsen alla som sitter och trycker på specialnumret och tror att ni är speciella…]


* Tillåt mig att tillägga, ”?!”. Högre lön, svindlande arbetsuppgifter, internationell raketkarriär hos ECB — men nej — hon valde att bli kundtjänstövervakare, på Avanza? Dessutom har hon suttit fast på den tjänsten i fler år än vad man vill räkna utan att bli deprimerad. Smells like a case of ”I didn’t have a chance”…

* Med utkällning menas argt, förvrängt ansikte, extremt höjd röst, gestikulerande samt i övrigt ton och agerande som är fullständigt otillbörlig på en arbetsplats och för en överordnad.

* I och för sig föga förvånande, ty riktig investering är ju inte Avanzas område. Där väljer man indexfonder med hjälp av darttavla och pil, för att sedan presentera fantastiska paket på hemsidan. Billigt blir det i alla fall. Tummen upp för den verksamhetsidén!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s