a metamorphoses story

Adventskalender: 4

En ny vecka, en ny dag — måndag. Jag var för trött för att orka tänka efter vad jag ville komma på för hyss idag. Hade pluggat till sena timmar och sovit lite. Vresig och otrevlig. Det sista jag ville var att gå till Banken och under loppet av 9-10 timmar räkna IQ-score som tickar bort. I slutet av arbetsdagen kommer jag väl inte att kunna klura ut hur man skalar en banan, än mindre hur man använder tunnelbanan som färdmedel för att ta sig hem — var nu det låg.

Nöden är uppfinningarnas moder, tror jag det heter. Och däri låg måndagens Adventskalenderlucka; vara precis så trött, otrevlig och vresig som jag känner mig för dagen — och ge uttryck för det en gång. Mesigt, visst. Men tanken är att småirritera folk, inte anordna cirkus. Alltså; ge uttryck för det ordentligt en gång, men med lov att över huvud taget inte behöva ändra ton eller min utöver min vresiga, surmulna, sömnberövade och arbetstorterade inställning. Det torde man klara en dag på.

Dagen börjar så med det välsignade, heliga och i 99% av fallen meningslösa, morgonmötet. Jag är inte alls intresserad av det evigt repetitiva pladdret  som den enda in-house Excelarksanalytikern för dagen presterade. Inget utöver det vanliga annat än att markera att morgonmöten ser proffsiga ut. Därför håller vi dem! Lutar mig tillbaka och sluter ögonen. Detta är ett alldeles utmärkt tillfälle för en nap! Var tänkt att mest markera vad jag tyckte om mötet, men fick in lite mikrosömn ändå. Kan det ha varit 10-15 minuter? Efter mötet kommer Excelarksanalytikern fram och ställer sig frågande till huruvida jag lyssnade eller inte. ”Inte,” svarar jag otåligt. I might as well have slapped her silly with a dead fish. Det gick inte hem hos någon vars pappa är kompis med Ericssons avgående styrelseordförande, som känner en gammal bekant vars son arbetar på Banken och ‘råkar hitta’ en tjänst för pappas ‘lilla’ flicka.

Går därför fram till whiteboarden, tar upp en röd markerpenna, skriver; ”1691919 1566”, ”160”, ”404” och ”522”. Meddelar monotont att siffrorna representerar IQ, antalet universitetspoäng, ett kodat ord och en standardfelkod. Hon får reda ut resten. Går.

Kändes? — Skönt. Hade gjort det under andra omständigheter? — Nej.

Resten av dagen har jag brummat, hm:at, viftat bort visst folk utan att titta upp och har allmänt fått vara i fred och därmed besparats direkt organisationsidioti. För att förtydliga så har jag i och för sig varit selektivt vresig. Skalman och Kolan som också arbetade idag hade jag riktigt trevligt tillsammans. Produktivt möte med Gadget från IT också… Inget som dock hör till dagens löpsedelavslöjanden.

För att runda av; detta med Adventskalendern har varit märkligt… Det är rent ut sagt lite skumt att: 1) ge sig själv carte blanche till skogstokiga gärningar, 2) att faktiskt utföra nämnda skogstokiga gärningar. I vanliga fall har man någon form av självbevarelsedrift som gärna arbetar för att ha kvar jobbet och därför undviker att t.ex. säga ”nöff” rakt i ansiktet på någon, eller komma och gå som man behagar [mest gå…] och avnjuta martinis på ett ställe som inte är ens arbetsplats [när man företrädesvis bör vara på sin arbetsplats, och helst utan en martini].

Jag skulle nästan kunna säga att jag rekommenderar detta… [men avsäger mig all ansvar för eventuellt icke önskvärda alternativt oplanerade följdverkningar]. Det är befriande på ett sätt som får dig att faktiskt tänka som arbetsgivaren påstod de ville att du skulle göra på intervjun —  nämligen ”outside the box”. Well, any more outside the bloody box and I’d end up in Siberia…

Man kanske inte behöver dra det så långt som jag gör i denna Adventskalender, men jag tror nog att de flesta kan köra sin variation på konceptet. Med betoning på variation.

För övrigt borde detta inlägg ha underrubriken, En otrevlig jäkul

Ett svar

  1. Ping: Adventskalendern Omnibus « The Dandy Lion Pages

Kommentera

