a metamorphoses story

Adventskalender: 3

Fredagens allså. Finner det säkrats att påpeka att denna Adventskalender enbart räknar in arbetsdagar, annars vore det quite out of purpose.

Nåväl! Efter den utmattande erfarenheten som Excelarksanalytiker i torsdags, så kände jag att jag behövde få ur mig lite uppbyggd frustration på fredagen. I och med att samtliga Excelarksanalytiker fortfarande behagade att [s]hoppa över arbetet, så kunde jag inte välja något som involverade dem. Däremot fanns ju Ärkegrisen — min antites till nemesis.

För att hålla sig till Adventskalenderns regler så tog jag ett djupt andetag… and went on with it. Under hela arbetsdagen på fredagen har jag besvarat provocerande kontakt från Ärkegrisen med att titta henne rakt i ögonen och utan att röra en min komma med ett tydligt uttalat, ”N Ö F F”. För att därefter låtsas som om inget hade hänt och fortsätta med vad det nu var man gjorde innan. Oerhört barnsligt. Men Adventskalenderns regler är Adventskalenderns regler. I detta fall bjöd jag, för att vara ärlig, inte heller på mycket till motstånd.

Hur mycket nöffande blev det egentligen? I och med att jag rent systematiskt undviker kontakt med Ärkegrisen så blev det inte mer än två tillfällen; första gången då jag frågade om det gick att ta lunch vid en mer mänsklig tid, kanske kl. 12:00, istället för kl. 15:00. Och för att vara korrekt så var det hon som började med ett svagt nöffande i samband med att man gick emot hennes despotism. Efter att hon överraskat tryckt ansiktet bakåt i… nacken(?)… så att samtliga fyra hakor omslöt huvudet; så kom ett dovt, rosslande ljud som icke kan beskrivas med annat ord än ”nöff”. Dessvärre. Att jag kort efter hennes ”nej” bestämt uttalade Nöff!, vände på klacken och glatt gick på lunch — var ett exempel på vad man kan kalla taskig, men smaskig timing. För att vara ännu mer ärlig så hade jag lust att säga så mycket mer än bara ”nöff”. Men återigen, Adventskalenderns regler är Adventskalenderns regler; enbart en sak jag känner för per arbetsdag.

Andra gången var när jag kom tillbaka från lunch 45 minuter senare. ”Du!” började hon och trampade flåsande fram till mig i vaggande rörelser. ”Nöff?”, svarade jag frågande. ”Vad tror du att du håller på med?!”, spottar hon argt samtidigt som det där svaga nöffljudet återvänder, ”Jag sätter lunchschemat och du skall följa det, hör du det?”.

Jag drar slutsatsen att hon inte riktigt förstår, provar därför med att istället glatt konstatera, ”Oink!”, vända mig om och gå därifrån för att fortsätta jobba.

Bryr mig ärligt talat inte om faktum att hon bestämmer åt vilket håll jorden skall rotera. Hon har inget arbetsrättsligt stöd i att sätta min lunchrast, och min allena, till kl. 15:00. Inte på vår arbetsplats där ingen annan utsätts för sådant trams. Varje dag. I flera månader. Mer än fem timmar i följd, där går gränsen för hur länge de kan dra ut på det intellektdränerande slavarbetet. Efter sju timmar har de förlorat rätten att planera in mina lunchraster. Att hon kommer undan med ett oink och ignorerande av hennes person är ingenting jämfört med vad den arbetsplatsen kan råka ut för om detta systematiska idioti kommer ut officiellt.

Så där har vi fredagen… Helt odramatiskt. Inte lika kul som torsdagen — men man kan inte alltid önska sig intressanta kalenderdagar. Får se vad man känner för på måndagen…

 

* Nota bene: torsdagens devil-may-care dag till trots, så har undertecknat fortfarande arbetat bort mer än den sammanlagda arbetsinsatsen av de som satt på kontoret — räknat fram till fredagen. Den matematiken går fortfarande inte ihop för mig… Curiouser and curiouser.

2 svar

  1. Ping: Adventskalender: 6 « The Dandy Lion Pages

  2. Ping: Adventskalendern Omnibus « The Dandy Lion Pages

Kommentera

