a metamorphoses story

Adventskalender: 2

Min dag som Excelarksanalytiker. Well… spank me twice and call me Susan, as some other chap might say. Remarkabelt hur avstressande det var. Aldrig mått bättre på detta jobb. Inte undra på att de innehar patent på detta evinnerliga studsande.

Dagen till ära bestämde jag mig alltså för att jag verkligen ville prova på att vara en Excelarksanalytiker. Se hur den inavlade hälften [snarare 78%] har det. And boy do they have it…

Tillåt mig att presentera en kortare sammanfattning, för effektivitetens skull — i punktform.

Dagens nota:

  • Släntrar bokstavligen in på kontoret kl. 10:00. Tar det riktigt lugnt, avnjuter varje steg och passar på att spegla mig i marmorgolvet och glasdörrarna.
  • Spenderar tiden mellan 10:00-10:30 med att starta upp program, fixa lite té, heja lite lagom random och överdrivet trevligt på folk samt skicka ut ungefär fjorton mail om att jag var väldigt upptagen och inte under några som helst omständigheter fick störas. Passade även på att sätta min telefonanknytning till ”…är på tjänsteresa…”. Jag blev nästan tårögd av det senare.
  • Kl. 10.30 — jag går på lunch. Långlunch. Det är tufft att vara Excelarksanalytiker! Känns som om jag just klev in på kontoret. Enligt schema hade jag som vanligt lunch vid 15:00. Antar att Ärkegrisen inte fått PM:et om att jag är Excelarksanalytiker idag? Ordinary rules don’t apply to me. Naturally.
  • Går förbi en trevlig butik, går in och tittar. Har så mysigt att jag också inhandlar en julklappsartikel. Förträffligt! Denna dag börjar i effektivitetens tecken.
  • Kl.11:00 — sätter mig ned på restaurangen och beställer lunch. Lunch! Och gissa vad, det är faktiskt luchdags; så det serveras faktiskt lunch. Slog till på en trerätters. Började med en liten fransk löksoppa. Magnifique mes amis!
  • Vid 12:00 flanerar jag ut på stan och insuper atmosfär. Tar en runda in på NK för att införskaffa lite beställningsvaror. But hark! Vem ser jag där, fikandes och med shoppingpåsar, om inte Studsigpudel! Hon hade ju anmält ännu en ”jobbar hemifrån dag”-idag. Jag blir alldeles varm inombords; logg!
  • Kl. 12:45 — stannade till vid ett klassiskt litet ställe i närheten av Dramaten för en lättare förfriskning. Passade på att ta åtminstone en Martini på min långlunch [a three-martini-lunch anyone?]. Klassiskt; gin & vermouth. Rörd. Just what the dentist ordered. Avnjöts tillsammans med intressant tidning och gemytlig atmosfär. Ett ypperligt sätt att varva ned efter en stressig start på min dag.
  • Omkring 13:15 — tidtagningen är lite osäker. Men jag tar min lilla tid att knata ned till Grevgatan 2, när jag ändå är i närheten. Har en utomordentligt trevlig stund inne hos R&B. Får med mig lite förnödenheter inför julen. Halvvägs stöter jag på Studsigpudeln igen, på väg ut ur en buik — nyshoppad. Denna gång med en Ohno!-blick i ögonen och munnen på vid gavel. Som rådjur i strålkastarljus. Jag nickade kort. Hon skyndade sig därifrån så snabbt att klicketiklackarna snubblade. Logg!
  • Ca. 13:50 — släntrar åter in på kontoret; denna gång med amusanta shoppingpåsar med silkespapper som sticker ut lite här och där. Stannar åter till och kontrollerar reflektionen.
  • 14:00 — loggar in igen och går bort för att fixa lite afternoon tea för att värma min person. Hälsar glatt på en stirrande Ärkegris med ögon större än tekoppar och illröda näsvingar som fladdrade i frustration. Nästan så att man kunde höra ett svagt nöffande…? Eller var hon kanske bara täppt [någonstans]? Jag låtsas som ingenting. Worst case scenario; I get fired after a couple of months? Too little, too late.
  • 14:25 — Kontrollerar mailen lite snabbt. Det mesta åker in i skräpkorgen. Kunder och klienter tar jag mig tid att svara på. Ser till att göra det så långsamt som möjligt. Hummar lite. Suckar lite. Rullar runt med musen på skärmen i osäkra formationer… Passar på att klicka mig in på några tveksamma tidningar på nätet. Tar sedan paus för lite sightseeing och hissåkande för att hälsa på några andra i byggnaden. [Nota bene: telefonen är vid detta stadium satt på ”…sitter i möte…”.]
  • 15:30 — Öppnar upp ett Exceldokument och börjar långsamt och fundersamt klicka fram och tillbaka i tomma rutor. Precisionsarbete… Måste fundera väldigt noggrant över var jag skall klicka härnäst. Rynkar pannan lite för att visa min djupa koncentration. Klick-klick-snurramus-snurramus-klick-dubbelklick…
  • 15:35 —  Tröttnade på Excelarksklickande. Dags för hemgång! Jag har arbetat över och ansträngt mig på tok för mycket idag. Tror inte jag riktigt lyckades med att utföra något på någon avdelning. Meine Damen und Herren — effizienz!

Om man inte har något emot att aldrig uppnå något, så är tjänsten som Excelarksanalytiker helt oslagbart kravlös. ”Vi betalar dig för att inte göra något speciellt”, tror jag bestämt att det står i arbetsbeskrivningen.

Måste dock säga att jag kom undan med detta förvånansvärt smärtfritt. Å andra sidan var samtliga Excelarksanalytiker frånvarande idag. Det är kallt, det snöar, shoppingen går på högvarv, ergo: ett icke-Excelarksanalytikervänligt klimat för arbete.

4 svar

  1. Jag lyfter min hatt i beundran.

    3 december, 2010 kl. 08:50

  2. truthandfiction

    Ser fram emot din årsredovisning..har utmanat dig genom bloggen!

    3 december, 2010 kl. 19:00

    • Hm… Visste att det fanns en anledning till varför jag inte ville bli revisor 😉

      I’m on it my dear! Ärendet skickas vidare till vår interna revisionsavdelning och bör vara klar innan julveckan. Man måste ju tänka efter lite grand och ta det på allvar.

      5 december, 2010 kl. 13:42

  3. Ping: Adventskalendern Omnibus « The Dandy Lion Pages

Kommentera

