a metamorphoses story

Double-Dip?

Marknadspsykologi är rätt intressant och bra att ha med sig i bagaget. Förmågan att analysera rena fakta, och sålla bort lull-lull och desinformation. Varför beter sig marknaden på ett visst sätt när fakta fakta och siffror pekar åt ett annat håll?

T.ex. behövde Rump-oj igår bara säga ”Allt går bra, det finns liten risk att tro att det kommer att gå åt skogen”, så var folk i panik över att allt kommer att gå åt skogen. Eller nära nog; double-dip. Och det betyder inte att man doppar kakan i kaffet två gånger.

Sell & [Good]Buy… En klassiker av Kevin Kallaugher (KAL), här adapterad av Jan Christensen. Sammanfattar marknadens beteende utan fotnoter.

Den enkla vägen är inte alltid den mest korrekta. Och eventuell insiderinformation skall behandlas med ‘stor aktning’ och hög säkerhetsgrad. Använd den stora klumpen du har balanserandes på halsen så kan du eventuellt få en vettig utgång.

Men som Jonas Bernhardsson skrev, ”Historien visar att marknaden har ben som en hare och minne som en åsna.” Translation: marknadens aktörer kommer inte ihåg vad de åt till lunch.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s