a metamorphoses story

Sömnvarnare

Min lilla våning har bl.a. en brandvarnare installerad i hallen. I relativt nära anslutning till hallen finner man ingången till sovrummet. I sovrummet har jag den lilla ovanan att sova — oftast påbörjas denna aktivitet runt 03:00-snåret. Av samma anledning har jag även ovanan att vakna när det är dags att ta sig till jobbet — oftast initieras denna aktivitet runt 06:00-snåret.

Min brandvarnare har fått för sig att dess livslängd är till ända. För att påpeka detta vill den gärna pipa i över 85dB med  ungefär 10 sekunder mellan varje pip. Detta gör den helst när jag kommer hem från jobbet, samt när jag precis har börjat färden mot djupsömn — någonstans kring 04:30 till 05:00.

Det enda sättet att tysta brandvarnaren är att hämta valfri stol, närmaste finner man i vardagsrummet, ställa sig på nämnda stol, sträcka sig upp, upp mot den svagt radioaktiva kärnan och trycka in testknappen i några sekunder varvid ett längre oavbrutet tjut tar vid [även denna i över 85dB, men betydligt närmare ens sömndruckna öra]. Efter genomgången process kommer nu min sömnvarnare att hålla sig lugn tills jag  åter skall vakna, denna gång enligt schema, klockan 06:00 och lämna min lilla våning.

Test! Test! Test! Test!

Varför inte bara ta ned min kombinerade brand- & sömnvarnare? Den behagar sitta fast. Inget annat än ett gammalt hederligt hammarslag kan få ned den. Något jag med största tänkbara nöje skulle göra, om jag ändå hade en ersättare att sätta up såhär i brandtäta adventstider. Mina grannar må vara fina och ordentliga, men vem vet hur hög brandsäkerhetskompetens de egentligen besitter… Därför måste pipande uthärdas till dess att jag hinner införskaffa en ny brandvarnare. Denna gång utan en kombinerad sömnvarnarfunktion.

2 svar

  1. Archibald

    Hammare, och kofot. Två förbaskat underskattade problemlösare.

    Jag fickför övrigt själv en påhälsning av Securitas igår. De rutinbesöker folk i vårt område: Människor som just inversterat ett antal miljoner i ett nybyggt hus, vilket inte är lika trevligt i nedbrunnet tillstånd.

    Jag avskyr normalt, nästan kategoriskt, säljare som oombett pådyvlar mig sina tjänster. I det här sällsynta fallet, blev/var det rent av välkommet.

    För att försöka avrunda hur den här spamlånga kommentaren knyter an till ditt inlägg ovan, omfattade erbjudandet en larmtjänst, och två brandvarnare, WLAN-kopplade till både GSM-nät och internet.

    Om min genom pokerspel nyrike granne, eller hans osnutna barn, väljer att sätta eld på sitt hus, och i förlängningen även mitt, så meddelas detta via den larmtjänst som ingår i kalaset.

    Målet med utläggningen, och som 38%ig grädde på moset, ljuder brandvarnaren först via en lätt stegrande ton, Och, via en softad damröst som upprepade gånger deklarerar ”Varning, brand”, eller, ”Varning, brand i annat rum”.

    Som en ren parodi på valfri femtiotals TV-SciFi-serie.

    Givetvis kommmer jag, helt uppriktigt, att köpa tjänsten.

    Trevlig helg

    /Arch

    3 december, 2010 kl. 10:22

    • Interesting (as well as mildly amusing) indeed!

      Skulle inte ha något emot att väckas av en softad damröst som i tid och otid låter mig veta att batteriet bör bytas ut. Även om det vid ren livsfara räcker med ett oförskämt högt pipande som skrämmer allt och lite till ur en.

      Undrar dock — det där med WLAN-koppling… Bor själv i en särdeles tätnätbefolkad byggnad där allt är trådlöst (grannens WC har en förunderlig funktion t.ex…). Alla dessa vågor som surfar runt i vår omedelbara närhet påverkar nätstandard på de en del trådlösa ting, t.ex. WLAN-kopplingar och i vissa fall mobiler. Annars låter det som en härligt räddande husaccessoar. You had me at ”38%-igt grädde på moset”.

      5 december, 2010 kl. 22:09

Kommentera

