a metamorphoses story

Hello Tiger & Employer Branding

Vid skrivarna idag, ”Hello Tiger…”, någon sorts menande blick. Förlåt? Mitt svar; en minimal höjning av ögonbrynet följt av uttag av dokument och exit.

Allvarligt — hello tiger? Hur går tankegångarna när det känns som en okej, till och med rätt häftig, replik att leverera? Av en Inavlad typ dessutom. Hamnar dessvärre i facket ‘nej tack’. Julfesten är inte förrän om ett par veckor. Göra bort sig kan vederbörande göra då.

No, I’m not amused…

I ljuset av de senaste inläggen om jobbet, så har jag för övrigt hittat en ytterst pedagogisk illustration som man kan applicera på relationen mellan arbetsgivare–arbetstagare och Employer Branding. Väldigt talande, om jag får säga det själv.

Fortsätter på det träffande temat ”Himmel/Helvete”. Illustrativt.

Befinner mig numera några steg under ‘disloyalty‘. Färden att från nyanställd ha stått mellan ‘trust‘ och ‘positive interactions‘, till att stå bland de slickande lågorna gick relativt snabbt. Vi har nog rulltrappor installerade på Banken.

Employer Branding är lite anorlunda än det vanliga varumärket utåt. Det torde egentligen vara det enklaste för ett företag att underhålla och projicera. Men verkar vara den punkt där man som mest blåser upp sitt varumärke med en välputsad, attraktiv fasad, för att sedan falla på eget svärd när den anställde kliver in genom dörren och möts av ett ruckel. Skall det verkligen behöva vara så svårt?

Om du undrar exakt hur Employer Branding går till, så kan nedanstående bild hjälpa:

Lite för sadistiskt kanske?

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s