a metamorphoses story

Friends in Right Places

Ah… the joys of a static work day!

Det är nu bekräftat, bortom all rimlig tvivel, att Ärkegrisen medvetet sätter mina luncher så löjligt sent som möjligt, trots att jag är först på plats på morgonen. Ironiskt nog hörde jag henne prata om det med Dumle, en kollega från en av avdelningarna jag avlastar.

Tio bonuspoäng till den som gissar var någonstans detta samtal ägde rum: fikarummet! Jag talade med en kollega i korridoren, när vi plötsligt stannade till. I summerande ordalag så var de oroade över hur sanslöst svårt det är för dem att få ihop en fungerande historia för cheferna om hur viktigt och pressat deras arbete är, när en spoling som jag kommer och trollar bort allt på mindre tid än vad det tar att trycka i sig en bulle. Efter en kortare stint med mer tantsnack, så grymtade Ärkegrisen ut, ”Jag visar nog vem det är som bestämmer när schemat kommer ut.

Stolta som de var över detta uppenbara genidrag, så kan jag inte hjälpa att undra hur i all världen mina sena luncher skulle kunna vara till deras fördel. Det ger ju mig bara ännu mer tid att sopa undan resten av det skräp de inte arbetar bort — om inte annat så för att jävlas tillbaka en smula? Men om det får Humle & Dumle att känna sig maktfullkomliga så skall inte jag vara den som är den

Kollegan som jag hade stått och pratat med stirrade chockat på mig. Vad göra? Jag flinade tillbaka och svassade in i fikarummet, till synes helt omedvetet, sjungandes, ”Spider Pig, Spider Pig, does whatever a Spider Pig does. Can she swing, from a web?”, [här ursäktar jag mig och går strategiskt emellan Humle & Dumle], ”No she can’t. She’s a Pig.” [Insert ett trevligt leende och ett ‘hej’: ridå!]

Det lustiga är inte så mycket ”Spider Pig” i sig… Utan att Homers Spider Pig har stora likheter med Ärkegrisen. Skrämmande porträttlikt… Down to those little piggy eyes and piggy trotters.
Ah, touché! C’est très… nöff… Non?

Arbetsplatser kan bli lite som dagis (i mitt fall kanske mer som Old MacDonald’s Farm). Även om jag starkt betvivlar risken att Ärkegrisen eller Dumle skulle ha den intellektuella förmågan att dra någon som helst form av slutsats av ”Spider Pig”. Småamusant var det i alla fall för närvarande.

Hur som! Klockan 15:00 och lunch. Hon skojade verkligen inte. Det är inte lunchen som är så viktig, kan glatt arbeta heldagar utan att beklaga mig över sådant nonsens, bara arbetet är intressant och givande. Är dock remarkabelt nog på väldigt gott humör. Måste bero på att man skall lämna detta inavlade trögfarm till Bank snart. Hade jag kunnat skriva ut namnet och varna för denna arbetsplats så hade jag gjort det. Får nöja mig med att hoppas på att Finansinspektionen avlägger ett litet oannonserat Luciabesök istället.

Satt med GadgetIT nyss. Har tänkt strategiskt strypa och radera alla mina konton och login på exakt samma datum och klockslag som jag säger upp mig. Gör det lite kul för mig, ”för det är jag värd”. Ni kan ju fundera ut var det citatet kommer ifrån. Gadget ställde upp direkt. Blev smått imponerad av engagemanget.

De kommer aldrig att gå med på uppsägning med omedelbar verkan den tidsperiod jag har tänkt mig, i december. Inte när de har fullt upp och vill ha en laståsna som kan arbeta snabbare än tio drönande medarbetare put together. Clearing, login och andra praktiska säkerhetsåtgärder på teknisk nivå tar en del tid att lägga upp och  fungera här, så är de borta när jag säger upp mig går det bara inte att kräva något annat. Speciellt inte när man har en utmärkt medhjälpare på IT som ser till att detta väldigt akuta problem ‘löses’ så snabbt som möjligt…

Det känns väldigt skönt kan jag meddela. Det enda orosmolnet på himlen är att jag leder Tävlingen. Undviker helst ännu en inkompetensförklarande klapp-lapp och värdelöst kontorsskräp. Är de allvarliga skall de komma med något vuxet! Dalta med välutbildade, intelligenta människor och ni får precis vad ni förtjänar tillbaka.

Såg förresten en ovanlig syn på väg upp; en av medlemmarna ur familjen Biff på andra sidan av allt glas. Jag nickade, han nickade tillbaka. Om han bara visste…

4 svar

  1. Archibald

    Jag ser otåligt fram emot första inlägget efter tänkt due date i december.

    Illvilligt planerad hämnd, vardagsaction av bästa sort.

    Min egen arbetsgivare i en helt annan bransch har, helt apropå just ingenting alls, precis utsett mig till en av företagets officiella bloggare om livet som anställd…

    🙂

    19 november, 2010 kl. 15:53

    • Grattis? 🙂
      Hoppas att din arbetsgivare är av den bättre sorten.
      Skulle vara intressant att se hur den bloggen blir!

      21 november, 2010 kl. 15:27

  2. Ping: Business Truth 3.0. — Office Lingo « The Dandy Lion Pages

  3. Ping: I Quit (v. 2.0.) « The Dandy Lion Pages

Kommentera

