a metamorphoses story

Anställning?

Requiem för en karriär… (?)

Wolfgang Amadeus Mozart [1756-1791], Requiemmässa i D-moll — Lacrimosa

 

Jag kommer nog aldrig att bli anställd av en annan bank eller finansiellt unstitut av något slag om de får reda på att jag har klottrat så här om ett ruttet äpple i branschen. Alla har ju lite död fisk i bagaget, men ingen vill att det skall komma ut. Bara det att jag förmodligen lyckades med den enorma bedriften att pricka in jackpot med just denna arbetsgivare.

Vill fly till Schweiz och ta min tillflykt i en gammal ‘hederlig’ schweizisk bank, där man vet vad man får och skall göra. Utan att hymla om det. Bort från inkompetensen. Sedan att klientstocken är en bankirs våta dröm… kan jag bara se som ett enormt bonus. [Are you reading this? Good! Should you on an off chance happen to be working in a any one of the high-ranking Swiss banks; please feel free to hire me. The board will reward you for your stroke of genius, while your uHNWI turn into dHNWI.]

Sedan kan man se det så här: som rutten arbetsgivare utan koll kan man inte kväva och trycka dit riktiga anställda [till skillnad mot de inavlade] och kunder hur som helst och fortfarande kräva full lojalitet. That’s really bad for your Employer Branding Score. Really. Erbjud en lockande kompensation som gör det värt ansträngningen. Mätta och belåtna anställda är lojala anställda. Förtydligande: glöm inte att rikta kompensationen till rätt anställd — nej, det är inte din styrelsepolares avkomma.

Slutligen har jag möjligen också tur i att detta är en mikroskopisk non-entity i bloggvärlden. Eller skall jag säga att Banken har tur?

Kommentera

