a metamorphoses story

Fikamonster!

Min arbetsplats är befolkad av Fikamonster. Hungriga, irrande vilda ögon, fingrar i kloformation, glansiga salivfuktade läppar och febriga pannor. Darrhänta som kokainmissbrukande traders med orealiserade förluster på 50 miljoner.

Mail går ut om kaffebröd, bakelser, tårta eller kakor i lunchrummet. Kontoret töms plötsligt. Blotta minuten senare kommer jag insläntrandes med min tékopp för lite Rooibos. Möts av en sorglig syn av förödelse och ohämmad brutalitet. Bord, stolar och fåtöljer i en enda röra… Kakfat, konditoripaket och kakboxar ödsligt tomma, så när som på några mikroskopiska smulor som fortfarande inte har hunnit slå i golvet är allt rensat.

Lite som att se en hjord gnuer i full karriär på den afrikanska savannen. Först rycker det lätt till i huvudet på en gnu – den blinkar stort och dumt ett par gånger, tätt efterföljt av en lätt muskelryckning som sätter av en vibration i luften. Sedan är matchen igång! Innan man vet ordet av det har flera hundratals gnuer satt av samtidigt i ett stort rökmoln mot samma mål. Några får sätta livet till och blir ihjältrampade av sina kamrater. Men sådan är naturen – grym!

Kvar finns några skamligt ensamma, övergivna äpplen med blåmärken i fruktkorgen. Ibland även en lätt chockad, gapande Kaffekille [”fikavärdar” – de servar maskinerna för varma drycker] med ‘blåkläderna’ på sned efter rusningen. Tycker lite synd om honom. Ärkegrisen skällde ut Kaffekillen för ett tag sedan för att han var långsam och stod i vägen när hon ville ha sitt kaffe. Det såg rätt hotfullt ut.

Det ena gav det andra medan jag fixade tévatten, och vi diskuterade lite investeringar och börsande. Där ser man, han hade ett intresse för teknisk analys! Inte ett endaste ekollon på min arbetsplats har en susning om sådant. Lite uppfriskande. Jag å min sida fick en inblick i hur den stora kaffe/choklad/diverse-automaten fungerade invändigt och vad man rengjorde den med… Han rekommenderade att jag höll mig till mitt Rooibos-té. Och efter dagens lektion har jag aldrig varit gladare att jag inte är en kaffemaskinsmänniska, men desto mer skadeglad över att resten av kontorets befolkning är det.

Kommentera

