a metamorphoses story

Dandy Lion

Det är märkligt vad mycket svårare det är att hålla avskynivån på en acceptabel nivå nu när jag har bestämt mig för att säga upp mig. Det är som om en spärr har lyfts och det är äntligen ‘okej’ att helt enkelt tycka att det är en ren pina och min sista dag i de IQ-befriades Himmelrike kan inte komma tillräckligt snabbt. Det känns också skönt att fullständigt strunta i hur prestigefullt det skall vara med den arbetsplatsen utåt.

En känslan av champagne i magen sköljer över mig ibland; snart är jag fri! Slippa vakna på morgonen utan att släpa sig upp ur sängen och ta mig till ett jobb med ångest inför 9-10 timmar av långsam, fördummande tortyr utan någon som helst chans till utveckling. Jag är inte en människa som kan gå till en arbetsplats och inte göra något meningsfullt, inte göra något alls och se de s.k. kollegorna fika halva dagen och vara medvetet tröga i arbetet. Hur kan detta accepteras av en arbetsgivare? De som vill mycket, vill ge allt, komma någonstans och utveckla arbetet kvävs sakta och plågsamt till döds av det enorma trögtrycket som 99% av arbetsplatsen utgör. Och är de närmaste cheferna hopplöst blåsta så är det, som man säger, ‘kört’. Majoriteten vill ha kvar den miljön de har, du kommer att ses som ett utomstående hot, inte en frisk fläkt med energi som får saker gjorda.

Det kommer att bli skönt med sinnesfrid. Lite som kamraten nedan verkar ha…

Hakuna Matata…?

En klassisk afrikansk safari måste upplevas – à la Hemingway! Gärna en del på hästrygg, läger i 30-talsstil med stora kakitält, lounge med lägereld och drinkar till kvällen… Om dagarna upplever man de kyliga morgnarna med fantastiska soluppgångar över savannen, djurlivet, naturen… Skall göra lite efterforskningar…! Kanske till och med går att jaga lite, kanske akrikanskt skogssvin eller något annat ”ofarligt” ur beståndssynpunkt.

Kommentera

