a metamorphoses story

Aujourd’hui: Le Metro

På den sardinpackade tunnelbanan på väg in till jobbet imorse klev en kvinna med en prydlig liten 6-åring in i vagnen och såg lätt stressad ut. Dörrarna stängdes och hon såg sig snabbt runt och vände sig slutligen till mig vid dörrarna och frågade med en charmerande fransk brytning, ”Excusez… Ze right trein to l’ötörgette?”

Hann så mycket som knappt öppna munnen innan en stor, bufflig medelåldersman bakom oss, på ännu sämre Swenglish (en utvecklingsstörd svensk-engelska), bullrar ”Nå! Yoo are tåtally wrång!”. Och sedan ingenting mer. Jaha… tack för den snilleblixten! För det var ju solklart dig hon frågade? Vad hjälpsamt! Men nu skyltade du med dina uuutmärkta kunskaper i det engelska språket samt visade prov på den svenska vänligheten.

Ibland undrar man…

Kvinnan och jag tittade något frågande på varandra, varvid jag helt enkelt bestämde mig för att dels sätta buffeln på plats och dels för den stackars kvinnans skull, att svara på franska. Inte för att jag briljerar på franska, men jag klarar mig. Och hon skulle nog förstå sitt eget språk bättre, trots lite knackig grammatik, än en flytande engelska.

Tåget stannade till vid stationen och jag pekade tvärs över till nästa tåg, ”Vous prenez le train suivant la,  à l’autre côté de la station, et changez à la Gare Central (T-Centralen) pour, encore, le train a l’autre côté  de la station. Et ensuite c’est seulment une station , débarquez à Hötorget.” Det låter tokigt, men det var så lätt som att kliva av, ta tåget åt andra hållet, och vid T-Centralen kliva av och återigen ta tåget mittemot på andra sidan. Easy peasy.

Kvinnan verkade lättad och tackade så hjärtligt på franska att jag överraskades. Hon klev av och tog promt tåget åt rätt håll till Hötorget.

Och Buffeln var ju tillbörligt röd…

Kommentera

