a metamorphoses story

Dagens Saltgruva

Jag har lunch. Nu. Nej, jag behagar inte dra er i skägget — jag har lunch, nu. 15:00-15:50.

Ärkegrisen lägger upp lunch-schemat för alla på vår avdelning. Denna skall vara klar när vi kommer till jobbet, den lades upp först vid kl. 11:00, efter sin egen lunch. Nota bene; samtliga Excelarksanalytiker sprang minsann ut på lunch vid 10:00 utan att bry sig om någon eventuell schemaläggning. De kom tillbaka vid 12:00. Kvittrandes om helgen. Långlunch?

Utöver studierna arbetar jag minst tre dagar i veckan (ibland ringer de och vill ha in mig på extrapass också) på en storbank. Vilken bank, skall vara osagt, men det står lika illa till med hierarkin och nivån av rutten humanstruktur hos alla. Ni kommer att bli varse detta senare.

Tillåt mig att presentera Ärkegrisen; en perpetuellt gravid kvinna i sina sämsta år. Hon ser i alla fall ut att vara gravid, men under mina 13 månader på detta arbete så har det aldrig blivit någon liten ärkegriskulting av det hela. Skrivbordet är överbelamrat med snacks, snacks och åter snacks, bilder på några snoriga kultingar à ca. 4 och 5 år, lösviktsgodispåsar och ”sportshakes”… Vad det sistnämnda gör på denna människas skrivbord är bortom min fattningsförmåga. Pustande och frustande basar hon för… ja… gud vet vad, men en specifik sak är lunchchemat samt att vara tillgänglig som co-consult vid omvärderingar av lånelöften som vi anser behöver ses om innan besked går ut. Det sista mest p.g.a. att hon arbetat där i 15 år och kan i kraft av erfarenhet och senioritet vara med och backa upp sådana beslut. Utbildning? Mja, ställer mig frågande till om gymnasiet klarades av på sin tid.

Mina första dagar på arbetet tyckte jag i min naivitet att Ärkegrisen alltid såg så stressad och viktig ut. Hon basonerade ut order, visade var skåpet skall stå, mullrade ut att hon inte hade tid, sitter och äter lunch o.s.v. ”Oj vad hon måste ha mycket ansvar!”, tänkte denna lilla Dandy storögt. Det visade sig vara något av en inarbetad kuliss. Mer om det senare.

Excelarksanalytikerna är en väldigt speciell art på bankvärldens golv (och de återfinns enbart på golvnivå ty deras [o]kunskap meriterar ingen högre ställning i företaget). De kan vara män som kvinnor, om än det kvinnliga könet dominerar detta fullständigt meningslösa säruppdrag. Deras arbete går ut på, vad jag har förstått under min tid här, att strosa in vid 09:30-10:00-snåret när alla andra tvingas vara på jobbet minst en kvart innan officiell starttid 08:00, ”vabba” (har jag lärt mig betyder ”vård av sjukt barn”), arbeta hemifrån — vilket är ett mindre mysterium att de kan göra, för deras arbete innebär att de skall vara på plats och kontrollera dagens aktiviteter för att utfärda arbetsomfördelningar i realtid samt vara till hands för sitt team.

Vidare består deras i särklass viktigaste arbetsinsats av att i sammanlagt 10-15 minuter under dagens lopp stirra stint på ett halvtomt Excelark och klicka fram och tillbaka med musen i tomma rutor. Men vad gör det, de ser ju grymt proffsiga och upptagna ut när de gör det! Utöver detta så har de utmärkta mejlegenskaper, d.v.s. skicka ut mail för att påpeka onödigheter och självklarheter, att de skall på lunch, på rast, på fika, på shopping samt ordna med ännu mer oproduktiva möten som inte ger något utan snarare gör att arbetet som kunde ha gjorts istället för mötespausen sackar efter. Min favoritegenskap hos Excelarksanalytikerna är att de (de dagar de faktiskt är närvarande på kontoret) har en ofrånkomlig trademark; att springa runt i sina klicketi-klack-kontorsombytta klackar, från ena Excelarksanalytikerkollegan till den andre med en mapp i armen och glatt konversera om vad de skall göra i helgen, vart de skall semestra, vad partnern har gjort, vad de skall dricka för vin, vad de skall shoppa på lunchen etc. etc. etc. Listan på övermäktigt intellektuellt viktiga ämnen som rör arbetet kan göras lång. Detta görs större delen av dagen.

Ibland kan Excelarksanalytikern få för sig att visa vem som är chef genom att påpeka att man inte kan surfa runt på arbetstid ty det är, ”…oprofessionellt beteende på en bank!” Sedan att det kan vara under en paus eller att de flesta faktiskt försöker uppdatera sig på Financial Times eller ströläsa på Di.se när det inte finns något att göra spelar ju mindre roll. Än mindre roll spelar det självklart att de själva sitter och rutinmässigt surfar på AFTONBLADET (nöjes & skvallerdelen, skall tilläggas)… Ja… Det kommer jag att påpeka vara ”Ytterst olämpligt surfbeteende för en bankanställd på arbetstid”, när jag säger upp mig.

Så jag har haft lunch nu… jag och en sorglig gammal baguettemacka från en Seven Eleven i närheten. Det stod att det skulle vara kyckling i? Lunch… slutar om tre timmar.

Ett svar

  1. Ping: Dagens Stockmarket Report « The Dandy Lion Pages

Kommentera

